6 trin til at lave en succesfuld podcast

af | sep 24, 2021

6 trin til at lave en succesfuld podcast

Forkert mindset, tynger din podcast succes

En kerne-udfordring rigtig mange podcastere har, er at de har det forkerte mindset.

Hvis man kender lidt til markedsføring, så har man oftest delt markedsføring op i to ting: “inbound” og “outbound”.

Inbound ses oftest som, at man gør som en landmand, altså sår nogle frø (indhold/content), som senere bærer frugt i form af kunder på sigt.

Outbound ses ofte  som, at man gør som en jæger, og går ud og jagter kunderne.

Men de tog betegnelser har svigtet podcastere en smule, da oftest tenderer til at tænke som en landmand, og det er lidt for simpelt og ikke tilstrækkeligt hvis man vil have succes med podcasting.

Denne artikkel er også at finde som podcast, hvis du hellere vil lytte!

Vi skal tænke mere som en fiskers i hans 6 trin.

Trin 1: Du skal vide hvilke fisk du vil fange

Som fisker der skal du beslutte hvilke fisk du gerne vil fange, inden du går i gang og det samme skal du gøre som podcaster.

  • Du skal beslutte hvilken niche din podcast skal være i, og så skal du finde ud af hvilke personer du gerne vil tiltrække (dine drømme kunder)

Vi anbefaler dig at bygge en persona, og der skal du have meget fokus på deres udfordringer, for det er der du skal skabe stor værdi for dem.

Hør vores podcast episode 5 omkring persona (klik her)

Trin 2: Hvor du kan fange præcis disse fisk henne?

Det næste du skal vide er, hvor du præcis fanger fiskene henne.

Hvis du skal fange en fladfisk, så skal du ikke fiske en å. 

– Derfor skal du også vide hvor dine kunder bruger deres tid henne. Brug gerne en del tid på at undersøge det.

– Hvilke sociale medier benytter de (vælg maks. 2 at fokusere på)

– Hvilke personer har din audience? Se om du kan lave et samarbejde med dem.

– Lav en “Dream 100” liste (her er Google din ven ift. hvordan du gør)

Trin 3: Hvilket udstyr skal du bruge for at fange fiskene

Du skal vide hvilket udstyr du skal bruge til at fange fiskene. Så du ikke bruger et net, men skulle have brugt en fiskestang i stedet for.

Hvilket udstyr skal du bruge for at tiltrække dine kunder.

  • Hvis din målgruppe er meget på Youtube, så ved du, at du skal bruge kamera i ok kvalitet, så du kan optage podcasten med video.

Er målgruppen på Instagram, så skal du fokusere mere på at tage gode billeder osv.

Hvis du er i tvivl om du basale podcast udstyr, så har vi lavet en udstyrsguide, du kan læse her.

Trin 4: Hvilken madding skal du bruge, for at de bider på krogen? (meget undervurderet)

Der er ingen grund til at tage majs på krogen, hvis de primært bidder på sandorm. 

Lige som vi skal have vores fisk til at bide på krogen, så skal vi også have vores lyttere til at trykke play på vores podcast. 

Man kan være verdens bedst vært og kunne rykke folk helt vildt, hvis de lyttede til podcasten, men hvis ingen bidder på den madding vi har, så er det spildt arbejde.

Du skal finde ud af hvad der tiltrækker dem.

– Brug det i dine titler, de emner du snakker om, og når du markedsfører podcasten.

– Du skal også overveje hvilket coverbillede, farver osv. 

De vil være spild af tid, hvis du har det rigtige udstyr, du er det rigtige sted for at fiske, og du ved hvad du præcis vil fange, men du har ikke styr på din madding. 

Du kan høre podcast nr. 24 ift. de gode titler og blive inspireret.
(klik her)

Når de så har bidt på krogen eller trykket play, så  du sørge for de bliver hængende.

Trin 5: Hvordan får du trukket fisken ind 

Nogle fisk skal man kæmpe mere med end andre, og nogen af dem kræver også en specifik teknik.

Det er her du som podcaster skal være rigtig skarp, for du skal sørge for at dit indhold på podcasten gør at de kommer tilbage igen uge efter uge. 

Det gør f.eks. du ved at give lytterne nogle konkrete værktøjer, som de kan implementere i deres egen hverdag.

Det at være en god vært er også utrolig essentiel, og herunder et lige nogle ting du skal være opmærksom på.

– Være en god podcast-vært.

– Kend din audience

– Være autentisk

– Vis din ekspertise

– Engagere dig i dit netværk.

– Dem der skriver til dig, skal ALLE have svar.

– Vær konsistent – udkom kontinuerlig på det tidspunkt du lover det.

Ik udgiv episoder, som du ikke mener er gode nok. (men pas på med at være for selvkritisk)

Trin 6: Når du får fisken ombord, hvad gør du så med dem?

Jeg var engang på fisketur på Bali, vi lejede en lokal mand. Hver gang vi fik noget på krogen, så fik vi selv trukket dem ind, men så snart det var over vandet, så havde han en helt bestemt procedure.

Han tog fat i linen, holdte fiske fast mod bunden af båden, tog krogen ud, og lagde dem i en kasse han havde med. Det gjorde han i præcis samme rækkefølge hver gang. 

På samme måde skal du have en procedure, når folk fast lytte til din podcast.

Stil dig selv de her 3 spørgsmål:

– Har jeg en god Call To Action (du fortæller dem hvad de skal gøre i podcast, f.eks. tjek vores hjemmeside ud), som får lytterne tættere på mig.

– Kan jeg hjælpe dem, med at gøre noget billigere eller hurtigere.

– Har jeg nogle kriterier for en kunde jeg gerne vil arbejde sammen med.

(for man kan ikke arbejde med alle, og dem som ikke passer til din virksomhed. De forkerte kunder kommer til at tage alt din tid og blive en dårlig kunde = ingen af jer er tilfredse)

Det samme havde vores lokale fiske man fokus på, han ville kun have en vis størrelse fisk, og dem der ikke passede indenfor målet, det røg ud i havet igen.

Hvis dine kunder ikke er et match, så ud i vandet igen.

Vi håber denne guide har været med til at sætte tingene lidt i perspektiv, ift. hvordan du skal tænke som podcaster, så du tænker podcasten 360 grader.

Vil du lære de 3 vigtigste ting du skal vide for at tiltrække flere købeklare kunder og konvertere dem, uden at være sælger Helge, med podcasting

Overvejer du at starte en podcast for at markedsføre din virksomhed?

Hvis du går og leger med tanken om at starten podcast, for at markedsføre din virksomhed, men er i tvivl om det giver mening for dig. Tag en gratis afklarende samtale med Mads, så hjælper han dig, med at finde ud af om podcasting kan styrke din forretning.