Hvordan du får B2B kunder med podcast

af | jun 29, 2022

Hvordan du får B2B kunder med podcast

De fleste virksomheder som vi snakker med, stiller ofte dette spørgsmål “Hvordan får man B2B kunder med podcast?”. Hvilket er et super godt spørgsmål, da det er godt at kende kampplanen før man går i krig.

Mange tror at kunderne kommer fra downloads, men det er faktisk kun 1 ud af de 3 måder man kan få kunder på med podcasting. I dette blogindlæg vil jeg dykke ned i alle 3 måder at få B2B kunder med podcast.

1. Networking/samarbejdspartner – dem der er i kontakt med ens kunder eller kan refererer kunder

Alle der har drevet en B2B virksomhed i længere tid, ved hvor vigtigt det er, at have et godt netværk. Mange virksomheder levere næsten udelukkende af kunder der bliver refereret til dem fra samarbejdspartnere og netværk.

Men hvad har det med podcast at gøre?

Jo ser du, at have en podcast giver dig mulighed for at udvide dit netværk og skabe en relation til potentielle samarbejdspartner.

Stort set alle vores samarbejdspartner, stammer fra at have interviewet dem på en podcast. Der er et eller andet magisk over at bruge 1 time til 2 timer sammen, hvor man snakker om et emne, begge parter interesserer sig for.

‘Kan jeg ikke bare tag ud og snakke med dem til netværks arrangementer? Så slipper jeg for at skulle bruge tid på at redigerer min podcast osv.’

Jo det ville du kunne, men den store forskel på en podcast og et netværksarrangement er, at du ikke altid ved hvem der møder op og det kan være svært at introducerer sig selv til den rigtige osv.

Men med en podcast, kan du bare tage direkte kontakt til de personer, du gerne vil snakke med og du ved præcis hvad i skal snakke om, så det er ikke svært at få samtalen i gang.

Men der er ikke kun samarbejdspartner du kan interview.

2. Interview potentielle kunder

Denne metode er klart vores favorit ift. at få B2B kunder med podcast, konceptet er lige til… gå ud og interview potentielle kunder.

Mange prøver at lave en masse forkromede markedsføring planer med funnels, content marketing, nyhedsbrev osv. for at få kunder, hvilket er også virker, men stort set alle B2B virksomheder siger, at relationen og det at være top-of-mind hos de rigtige er hvad der giver kunden i sidste ende.

Hvordan bliver man top-of-mind og skaber en relation til de rigtige?

Man går ud og snakker med dem.

Det lyder super simpelt, fordi det er det. Når du laver en podcast, så interviewer du ikke bare folk, man snakker både inden og efter… Men ikke nok med det, 90% af tiden spørg de indtil hvad du laver.

Hvis du har været god til at udvælge de rigtige gæster at interviewe, vil de efter at have spurgt om hvad du laver, svare “ej, det har vi faktisk tænkt på at skulle i gang med”… Nice.

Dette skaber den perfekte bro til at få planlagt et møde, hvor I snakker mere om et potentielt samarbejde. 

Det er dog ikke altid, at man rammer hovedet lige på sømmet ift. udvælges af gæster, men andre gange så har man givet folk en fed oplevelse af at være gæst på en podcast, I har skabt en relation ved at snakket meget før, under og efter interviewet og de ved hvad du hjælper med. 

Hvem tror du, de tager kontakt til næste gang de skal have hjælp med præcis det du hjælper med?

Der er en god odds for at det er dig.

Specielt hvis I har skabt en god relation mens du var ude og interview dem.

 

At interview potentielle kunder, er klart den mest effektive måde at få kunder på, med podcast

8 ud af 10 gange vil denne metode være det oplagte valg, for B2B virksomheder, hvis de vil have kunder med podcast.

Ikke nok med at nogen af dem man interviewer ender med at blive kunder, direkte efter interview, som resulterer i en fantastisk ROI på ens tid, men lige så meget at man planter frø hos de rigtige, som man potentielt kan høste senere.

Men at lave et podcast koncept, der giver mulighed for at tale med potentielle kunder, kræver at man tænker meget over hvad man vil spørge dem om, for at få dem i snak.

 

3. Branding – Lyttere bliver til kunder

Den meget traditionelle måde at få B2B kunder på med podcasting, er ved at lave så godt indhold, at lyttere går hen og bliver kunder. 

Denne strategi virker også godt, det er dog en langsigtet strategi, hvor ens indsats først giver kunder efter en længere periode, da man først er nødt til at lære at lave godt podcast indhold og efterfølgende gro showet og få lytterer. 

Og mange af de virksomheder, der vælger at gå ned ad denne vej, ender med at stoppe, fordi de ikke får resultater hurtigt nok.

Men! 

Dette er ikke en dårlig strategi, den er som sagt bare mere langsigtet. Derfor anbefaler vi altid folk, at starte med en af de 2 andre strategi, så mens de bliver bedre til at podcaste og lave bedre indhold, jamen, så kan deres indsats stadig resulterer i kunder, som gør det markant nemmere at holde motivationen end at kigge på sine downloads.

 

Konklusion – Husk at hav’ det sjovt

Dette var vores bud på hvordan B2B virksomheder, kan få kunder med en podcast og vi håber at indlægget har hjulpet dig med at finde ud af hvordan du kan få kunder med din podcast.

Men inden vi runder af, vil vi dog lige sige, at det allervigtigste ift. at få kunder med podcasten er, at du skal have passion for det du snakker om ellers får du ingen kunder igennem podcasting. Hvis gæster eller lytterer kan mærke, at du oprigtigt ikke gider at sidde der bag mikrofonen, så kommer ingen til at købe af dig.

Så husk…

Det er essentielt at være passionerede for at få kunder med podcast

Og lad det være ordner for dette indlæg.

Hvis du vil have hjælp til at starte en podcast, så kontakt os på 42191691 eller på Mads@podcastmarketing.dk.