Hvordan du vælger det rigtige podcast koncept til din B2B podcast

af | jun 29, 2022

Hvordan du vælger det rigtige podcast koncept tl din B2B podcast

Når det kommer til at starte en B2B podcast, så er man nødt til at starte med konceptet, så man er sikre på at man bruger sine ressourcer optimalt og ikke spilder sin tid på at lave en podcast… Bare fordi at alle andre gør det.

I dette blogindlæg vil jeg gennemgå nogle af de bedste podcast formater, som B2B virksomheder kan gøre brug af.

 

Hvad er målet med din podcast?

Inden du begynder at vælge hvilket podcast konceptet der passer bedst til din B2B virksomhed, så er det vigtigt at du først og fremmest definerer hvad målet med podcasten er, da det har stor indflydelse på hvilket koncept du vælger.

Og når det kommer til at vælge målet, så er det vigtigt at du er ærlig! 

Mange af de virksomheder vi snakker med siger, at de gerne vil starte en podcast for at dele ud af deres viden og inspirerer andre, men efter vi har spurgt et par gange om hvad de virkelig håber på at få ud af podcast, siger de oftest kunder, styrket brand eller at blive et etableret navn i branchen.

Hvis de mål er at få kunder, så skriv det!

Godt, når du har styr på hvad målet med din podcast er, kan vi begyndte at kigge på hvordan du vælger det rigtige podcast koncept.

 

De 2 koncepter, der passer til en B2B podcast

Når det kommer til at vælge et podcast koncept til sin B2B podcast, så findes der 2 typer af podcast, som passer til de fleste. Der findes flere koncepter derude og det er kun fantasien der sætter grænser.

1. Vidensformidling

Det først podcast konceptet, har fokus på vidensdeling, en podcast hvor 1 eller 2 faste værter deler ud af deres viden omkring et specifikt emne.

Et super eksempel på dette er Marketing Brief hvor Halfdan Timm og Emil Kristensen snakker om marketing.

Præcis ligesom vi gør i vores podcast – Podcast Marketing hvor vi kun snakker om hvordan man som virksomhed bruger en podcast til markedsføring.

Formålet med sådan en podcast er at positionerer sig selv om en ekspert indenfor en givende område og demonstrerer over for sine lyttere at man ved hvad man snakker om. 

Mange vælger at være 2, da det er nemmere at have en dialog end at sidde og snakke med sig selv. Fordelen ved at allierer sig med en partner, som Halfdan og Emil, er at man kan dele sit publikum imellem hinandens virksomheder.

Måden dette konceptet giver kunder på, er ved at konverterer lyttere til kunder. Mange bruger her podcasten til at varme deres kolde blog- og nyhedsbrev læsere op. 

En anden stor fordel ved sådan et podcast koncept er, at det er hurtigt at producerer, da du ikke skal til at skrive frem og tilbage med potentielle gæster, transport ud til gæster osv. Så man spare en masse tid på sådan et koncept.

Men ulempen ved konceptet er, at det oftest tager lang tid at bygge en stor nok lytterskare op til at kunne konverterer nok lyttere til kunder.

 

2. Interview podcast

Du havde nok gættet det, hvis du selv lytter til podcast. De fleste virksomheds podcast der findes allerede, er interview podcasts og det er der en god grund til, men sikkert ikke den du tænker på.

Mange vælger at deres podcast skal være en interview podcast, fordi de selv synes interview podcasts er gode at lytte til. Og jo interview podcast kan være spændende, men det er ikke grunden til, at du som virksomhed skal lave en interview podcast.

Grunden er, at du får mulighed for at snakke med lige præcis dem du gerne vil i kontakt med, om det er samarbejdspartner, potentielle kunder, nøglemedarbejder eller CEOs, det er underordnet, at have en podcast, giver dig nøglen til døren.

På skrivende stund, svare 72% af dem der ser vores besked, hvor vi spørger om de vil være gæst på podcasten – ja, hvorfor siger så mange ja? 

Fordi folk elsker at snakke om sig selv og blive eksponeret overfor nye relevante mennesker.

Vil du ikke også sige ja, hvis jeg spurgte om jeg måtte komme ud og interview dig om din virksomhed, for at jeg efterfølgende sender interviewet ud til mine følger og står for alt markedsføring?

Lyder det ikke lækkert? 

Ligesom, at du også ville sige ja til at blive sat på forsiden af et fagbald/magasin relateret til din branche, uden at skulle betale en krone.

Du tænker sikkert…

‘Okay, skal jeg så lave en podcast, hvor jeg interviewer andre eksperter i mit felt’

Altså det kan du, men det er ikke der du finder den bedst ROI. At lave interviews med andre eksperter i egens branchen, kan give dig anerkendelse som ekspert i dit felt (hvis du er god til selv at komme på banen i dine interviews), men hvis du gerne vil have kunder med din podcast, så er det IKKE andre ekspert du skal interview, men potentielle kunder.

At interview potentielle kunder på din podcast, er en genial måde at få en fod indenfor hos de rigtige mennesker.

Jeg ved godt at der strider imod alt hvad du har tænkt om at lave en podcast, men at lave en podcast, hvor du bare går direkte ud og interviewer potentielle kunder om et emne de gerne vil snakke om, er den hurtigste og mest effektive måde at få kunder på med podcast.

Vi har afholdt mange interviews, hvor vi efterfølgende er faldet i snak med gæsten, fortalt at vi hjælper virksomheder med konceptudvikling og produktion af podcast, hvor de så har svaret ‘Vi har faktisk leget med tanken om at skulle starte en podcast’, hvor vi efterfølgende at snakket om et potentielt samarbejde.

Det lyder simpelt, men det virker som magi og kræver ikke en gigantisk markedsføring strategi, for at lykkes.

 

Konklusion – Kom i gang

Jeg håber dette blogindlæg, har været med til at inspirerer dig til hvilket podcast konceptet der passer bedst til dig og din virksomheds behov, men jeg har lige et enkelt råd til dig her på falderebet.

Det kan være svært at tænke sig til alt, hvis du overvejer at starte en podcast, så bare kast dig ud i det, det kan være meget svært at tænke sig til alt og du ved kun om det er noget for dig, når du prøver.

Hvis du gerne vil have vores hjælp til at komme i gang, så er du velkommen til at kontakte os på 42191691 eller på Mads@podcastmarketing.dk.