Hvordan man laver et podcast manus

af | sep 24, 2021

Hvordan man laver et podcast manus

Hvorfor have et godt podcast manus

Det er super vigtigt at have en god struktur i sit podcast manus, af flere forskellige grunde:

1. Det gør det meget lettere at forberede sig.

Når du har en fast struktur på dit manus, så bliver man vant til at tænke på en bestemt måde, for på sigt bliver det meget nemmere og hurtigere at strukturere episoderne.

2. Det gør det nemmere for dig selv at holde dig på rette spor

Hvis du bare snakker, så ender man tit med at hoppe ned i 10 forskellige emner, fordi hjernen bare køre)

Det giver dig en rettesnor i episoden, som gør at det er nemmere inde optagelsen at forudse hvor episoden ender henne og at den giver det resultat du forventede. 

Jo bedre du kan styre processen, desto bedre kan du styre resultatet.

3. Det gør det nemmere at laver godt indhold

Det er det fordi du har strukturen det var bare indholdet der skal ændres gang til gang.

 

4. At have en god struktur på sin podcast sikre, at du holder på lytteren længst muligt.

Hvis du giver dit take-away helt i starten uden baggrundsviden, så kan det være at der er lyttere, som tænker “ej det er ikke noget for mig” uden at høre hvorfor de burde arbejde med det

Den simple og effektive podcast-struktur

Vi benytter og anbefaler at du benytter strukturen: “Hvad, Hvorfor, Hvordan’.

Det er en simpel manus struktur, som du kan bruge til at sikre dine lyttere lytter længst muligt.

podcast manus struktur

Intro:

Her fortæller de hvilken podcast de lytter til, og hvem du er. Det noget man har i alle podcasts. (5% af episoden)

Eksempel: Velkommen til episode 31 af Podcast Marketing, hvor vi fokuserer på at gro din servicevirksomhed med podcasting. Bag mikrofonen sidder Mads Lyngø og Niels greve Sørensen.

Hvad:

Her introducere du “Hvad” det er du kommer til at snakke om (5%)

Eksempel: I dag skal vi snakke om hvordan man taber sig uden at gå i træningscenter (Hvad)

Hvorfor:

Her fortæller man lytteren, hvorfor det er vigtigt at de lære det. Det vil også være her man hooker dem… Så de føler at de simpelthen er nødt til at høre episoden. (15 %)

Eksempel: Vi skal tale om det, fordi helt vildt mange mennesker vil gerne vil i bedre form, men de ikke får det gjort, da de ikke har tid til at tag i fitness. Det er utrolig ærgerligt, men man behøves faktisk ikke at tag i fitness for at tabe sig. Der findes faktisk 3 simple metoder til at tabe sig, uden man behøves at tag i fitness (Hvorfor) 

Hvordan:

Hvordan lytteren så gør dét, som du har fortalt i hvad. Sørg for at det er så praktisk som muligt, da det er vigtigt, at lytterne får så meget med fra podcasten som muligt. 

Husk at gå i dybden med hvordan de gør. Det handler om at give dem en masse små succeser i gennem podcasten, så bliver du ekspert i deres øjne. (70 %)

Eksempel: Måden du er gør det er således,  (Hvordan) 

  • Spis de sunde alternativer af dine madvarer (light)
  • Sørg for ikke at drikke dine kalorier
  • Gå min. 10.000 skridt om dagen

Outro:

Afrunding af episoden, hvor der oftest også bliver afspille en jingle og måske en CTA. (5%)

Eksempel:
Det var alt vi havde med til dig i dag, jeg håber det har bragt noget værdi og du fremover har held med at barbere nogle kilo af vægten derhjemme.
Ha’ en dejlig dag og vi høres ved.

CTA: 

CTA står for “Call To Action” og en en lille del af podcasten, hvor du fortæller hvad lytterne gøre. CTA kan enten/både placeres i introen og/eller outroen, det er helt op til dig. 

Eksempler på CTA:

  • Se i beskrivelsen, der er links som gør dig endnu skarpere på X
  • Follow/subscribe til podcasten
  • Tjek vores hjemmeside ud 
  • Osv.

Eksempel på hvor CTA bliver brugt i intro og outro :

Intro – Hej og velkommen til episode 31 af Podcast Marketing, hvor vi fokuserer på at gro din servicevirksomhed med podcasting. Bag mikrofonen sidder Mads Lyngø og Niels greve Sørensen. Inden vi hopper ind i episoden, så vil jeg gerne have dig til at trykke follow/subscribe til vores podcast. (CTA)

Outro Det var alt vi havde med til dig i dag, jeg håber det har bragt noget værdi og du fremover har held med at barbere nogle kilo af vægten derhjemme. Hvis du synes det her var interessant og lærerigt, så tryk endelig follow/subscribe så du ved hvornår vi udgiver vores næste podcast episode (CTA)

Vi håber denne guide har været med til at gøre det nemmere for dig, at lave nogle gode podcast episoder, med en nem struktur at følge.

Vil du lære de 3 vigtigste ting du skal vide for at tiltrække flere købeklare kunder og konvertere dem, uden at være sælger Helge, med podcasting

Overvejer du at starte en podcast for at markedsføre din virksomhed?

Hvis du går og leger med tanken om at starten podcast, for at markedsføre din virksomhed, men er i tvivl om det giver mening for dig. Tag en gratis afklarende samtale med Mads, så hjælper han dig, med at finde ud af om podcasting kan styrke din forretning.